Beschikbaarheidbijdrage Wmg

Sinds 2012 kan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een beschikbaarheidbijdrage vaststellen. Met zo'n bijdrage worden momenteel de medische vervolgopleidingen en een aantal functies in de cure gefinancierd, waaronder de traumahelikopters, de academische zorg en de brandwondencentra. Het Zorginstituut betaalt de bijdrage namens de NZa rechtstreeks aan een zorgaanbieder, dus zonder tussenkomst van een zorgverzekeraar. De kosten komen ten laste van het Zorgverzekeringsfonds of het Fonds langdurige zorg.

Alleen de kassiersfunctie berust bij het Zorginstituut

Het Zorginstituut voert namens de NZa alleen de betaling uit van de beschikbaarheidbijdrage. Dat betekent dat alle communicatie over de inhoud van de beschikkingen via de NZa verloopt. Om het bedrag van de beschikking te ontvangen, moet u hiervoor een aanvraag tot uitbetaling indienen bij het Zorginstituut.

Procedure voorschotverlening

U heeft van de NZa een verleningsbeschikking ontvangen met daarin opgenomen de voorschotten. Als het Zorginstituut, in het kader van de beschikbaarheidbijdrage, al in het bezit is van uw actuele bankrekeningnummer kunt u volstaan met het insturen het formulier 'Aanvraag uitbetaling beschikbaarheidbijdrage WMG' en een kopie van de betreffende verleningsbeschikking.

Is het Zorginstituut nog niet in het bezit is van uw (actuele) bankrekeningnummer dan vermeldt u dit op het aanvraagformulier en stuurt u, naast een kopie van de betreffende verleningsbeschikking, een uittreksel KvK mee, dat niet ouder is dan 3 maanden en waaruit de tekenbevoegdheid blijkt van de ondertekenaar. 

Een aanvraag tot uitbetaling van voorschotten moet uiterlijk op de eerste van de maand van de laatste voorschotbetaling bij het Zorginstituut ingediend zijn. Aanvragen die later worden ontvangen kunnen helaas niet gehonoreerd worden.

Procedure eindafrekening tot en met subsidiejaar 2022

Ook voor de eindafrekeningen tot en met het subsidiejaar 2022 moet u een formulier 'Aanvraag uitbetaling beschikbaarheidbijdrage WMG' indienen met een kopie van de betreffende vaststellingsbeschikking. En eventueel een uittreksel KvK als het Zorginstituut niet in het bezit is van uw actuele bankrekeningnummer.

Procedure eindafrekening vanaf subsidiejaar 2023

U heeft van de NZa een vaststellingsbeschikking ontvangen met een nog te ontvangen bedrag. Als u al voorschotten heeft ontvangen voorafgaand aan deze eindafrekening, hoeft u niets te doen. Het Zorginstituut zal het restant van de beschikbaarheidbijdrage automatisch aan u overmaken op het laatst bekende bankrekeningnummer.

Heeft u geen voorschotten ontvangen voorafgaand aan deze eindafrekening, dan moet u een formulier 'Aanvraag uitbetaling beschikbaarheidbijdrage WMG' indienen met een kopie van de betreffende vaststellingsbeschikking. En eventueel een uittreksel KvK als het Zorginstituut niet in het bezit is van uw actuele bankrekeningnummer.

Tussentijdse wijziging bankrekeningnummer

Tussentijdse wijzigingen in het bankrekeningnummer kunt u opgeven met een volledig ingevuld formulier 'Wijziging IBAN beschikbaarheidbijdrage WMG', vergezeld van een uittreksel KvK dat niet ouder is dan 3 maanden en waaruit de tekenbevoegdheid blijkt van de ondertekenaar.

Uw aanvraag indienen kan per reguliere post naar:
Zorginstituut Nederland
Team Financiën/WMG
Postbus 320
1110 AH Diemen

Of ( in pdf-formaat) per e-mail naar: fccwmg@zinl.nl.

Vragen over de uitbetaling van de beschikbaarheidbijdrage?

Voor vragen over de uitbetaling van de beschikbaarheidbijdrage kunt u terecht bij het Zorginstituut. Stuur daarvoor een e-mail naar fccwmg@zinl.nl. Vermeld in uw e-mail altijd het volledige beschikkingsnummer waar de vraag betrekking op heeft.

Voor alle andere vragen kunt u terecht bij de NZa.