Verslag - Verdieping van knelpunten in de zorg bij ALK
Dit verslag geeft een samenvatting van besproken knelpunten tijdens 2 bijeenkomsten in juli 2024. Het beschrijft een verdieping van knelpunten die partijen in de zorg ervaren bij de zorg voor mensen met aanhoudende lichamelijke klachten (ALK). Het doel van dit verslag is om met analyses knelpunten weg te nemen in de zorg voor mensen met ALK.
Knelpunten gezamenlijk in kaart gebracht
Patiënten, zorgverleners en zorgverzekeraars ervaren meerdere knelpunten in de zorg voor mensen met ALK. Het Zorginstituut helpt hen met het in kaart brengen van de knelpunten, door alle organisaties te betrekken. In februari 2024 organiseerde het Zorginstituut een moment om hun ervaringen uit te vragen. Met de verzamelde ervaringen is een rapport opgesteld met een analyse van knelpunten bij zorg voor ALK.
Het verslag van de 2 bijeenkomsten in juli 2024 geeft een verdieping van de volgende knelpunten:
- ‘Onvoldoende kennis van de zorgverlener over ALK, behandelingen en vergoedingen’
- ‘Gebrek aan vergoeding voor multidisciplinair overleg tussen domeinen/lijnen’
- ‘Ondoelmatige inzet van intensieve zorg (zoals medisch-specialistische revalidatie) door onvoldoende goede toeleiding of diagnostiek bij ALK-patiënt’
- ‘Zorgcoördinatie van de ALK-patiënt is niet helder belegd’
Vervolg
Het Zorginstituut levert op 1 oktober 2024 een plan van aanpak met taakverdeling op voor het onderwerp zorg voor ALK. Dat doen we op basis van de belangrijkste knelpunten die zijn geformuleerd met de betrokken zorgpartijen. Deze zorgpartijen zijn vrij om zelf een plan van aanpak op te stellen voor de knelpunten die hierin niet geprioriteerd zijn.