Rapport - Analyse van knelpunten bij zorg voor ALK

Deze rapporten beschrijven de knelpunten die partijen in de zorg ervaren bij de zorg voor mensen met aanhoudende lichamelijke klachten (ALK). Het doel van deze rapporten is om met analyses knelpunten weg te nemen in de zorg voor mensen met deze aandoening.

Passende zorg voor mensen met ALK

We spreken bij dit onderwerp van de pakketagenda passende zorg over zorg voor mensen met ALK. En niet meer over mensen met SOLK: somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten.

De term SOLK is verouderd. Met partijen uit het veld is afgesproken om alleen nog de term ALK te gebruiken. De term SOLK komt wel voor in het rapport en wordt daar niet aangepast.

Knelpunten gezamenlijk in kaart gebracht

Patiënten, zorgverleners en zorgverzekeraars ervaren meerdere knelpunten in de zorg voor mensen met ALK. Het Zorginstituut helpt hen met het in kaart brengen van de knelpunten, door alle organisaties te betrekken. In februari 2024 organiseerden wij een moment om hun ervaringen uit te vragen. Het doel hiervan was om de belangrijkste knelpunten te verzamelen. Daaruit blijkt dat de volgende knelpunten het meeste prioriteit hebben bij de partijen:

  • ‘Onvoldoende kennis van de zorgverlener over ALK, behandelingen en vergoedingen’
  • ‘Gebrek aan vergoeding voor multidisciplinair overleg tussen domeinen/lijnen’
  • ‘Ondoelmatige inzet van intensieve zorg (zoals medisch-specialistische revalidatie) door onvoldoende goede toeleiding of diagnostiek bij ALK-patiënt’
  • ‘Zorgcoördinatie van de ALK-patiënt is niet helder belegd’

Vervolg

Het Zorginstituut levert op 1 oktober 2024 een plan van aanpak met taakverdeling op voor het onderwerp zorg voor ALK. Dat doen we op basis van de belangrijkste knelpunten die zijn geformuleerd met de betrokken zorgpartijen. Deze zorgpartijen zijn vrij om zelf een plan van aanpak op te stellen voor de knelpunten die hierin niet geprioriteerd zijn.