Vernieuwde hulpmiddelen op Zorginzicht voor ontwikkelaars en gebruikers van meetinstrumenten over patiëntervaringen
Zorginstituut Nederland biedt samen met het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) een aantal vernieuwde tools aan met praktische tips voor de ontwikkelaars en gebruikers van patiëntenvragenlijsten over ervaringen met de zorg. Zo draagt het Zorginstituut bij aan het meer uniform meten, verzamelen en analyseren van dit soort gegevens. Dit bevordert de beschikbaarheid van begrijpelijke en betrouwbare informatie over de kwaliteit van de geleverde zorg.
Praktische aanwijzingen en tips
De vernieuwde hulpmiddelen gaan over dataverzameling, analyse, en methoden voor de ontwikkeling en evaluatie van patiëntenvragenlijsten over ervaringen met de zorg (PREM - Patient Reported Experience Measures) of uitkomsten van de zorg (PROM - Patient Reported Outcome Measures) en staan op Zorginzicht. Dit is de plek waar het Zorginstituut informatie over het ontwikkelen van en meten met meetinstrumenten beschikbaar maakt. De tools geven praktische aanwijzingen en tips en bouwen voort op eerdere procedures en werkinstructies voor met name de CQ-index (nu de PREM), maar zijn algemener en minder dwingend van aard.
Betrouwbare informatie over de kwaliteit van zorg
Het Zorginstituut stimuleert verbetering van de kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland en toegang tot begrijpelijke en betrouwbare informatie over de kwaliteit van geleverde zorg. Met ondersteunende middelen zoals tools, leidraden en handreikingen voor het maken van kwaliteitsstandaarden en de bijbehorende meetinstrumenten geeft het Zorginstituut aan hoe de informatie over kwaliteit van zorg op een verantwoorde manier kan worden gemeten, verzameld en geanalyseerd.
Kennis blijft behouden
Deze hulpmiddelen zijn van belang voor onderzoeksbureaus die vragenlijsten ontwikkelen en meetorganisaties die gegevens verzamelen. Met deze tools blijft de kennis die in de tijd van Centrum Klantervaring Zorg is opgebouwd, beschikbaar voor het maken en gebruiken van patiëntenvragenlijsten PREM en PROM; de taken van het Centrum Klantervaring Zorg zijn in 2013 overgegaan naar het Zorginstituut.