Kwaliteit van de langdurige zorg samen verbeteren

In 2014 stelden alle partijen in de langdurige zorg samen vast wat de kernpunten zijn voor goede langdurige zorg. Op 10 februari hebben de partijen de eerste stap gezet naar verdere actie op deze vijf verbeterthema’s.

Enthousiaste start

Op 10 februari kwamen alle partijen in de Langdurige Zorg bijeen, zowel vanuit de GGZ, de gehandicaptenzorg als de VVT. In totaal meer dan 50 deelnemers van cliëntenorganisaties, aanbieders, overheid, verzekeraars en kennisinstituten zetten tijdens een aantal workshops enthousiast de eerste stap door samen speerpunten te formuleren voor de verdere uitwerking van de vijf thema’s binnen het verbeteren van de kwaliteit van Langdurige Zorg.

Verbeterthema’s

De vijf verbeterthema’s in de Langdurige Zorg zijn:

  1. Persoonsgerichte zorg. Zorg en ondersteuning die past bij de persoon die de cliënt is.
  2. Deskundigheid van de professional. De zorg wordt steeds complexer. Dat vraagt om meer professionals met een hoger opleidingsniveau.
  3. Kennisontwikkeling en -verspreiding. Kennis is de basis voor kwaliteitsverbetering. We weten te weinig over de effectiviteit van interventies in de langdurige zorg en wat wel bekend is, moet zijn weg beter vinden naar de werkvloer.
  4. Slimmer meten. In minder tijd, voor meerdere doelen. Nuttig voor de praktijk van zorg en ondersteuning.
  5. Kwaliteit van bestuur en leiderschap. In een lerende organisatie leidt een goed bestuurder de weg naar goede zorg.

Werktafels

Voor elk van deze thema’s is een aparte ‘tafel’ opgezet, een werkgroep met daarin vertegenwoordigers van de betrokken partijen. Het blijft niet bij vergaderen, na deze bijeenkomst werken de deelnemers van elke tafel samen de speerpunten uit tot concrete acties.