Nieuwe hulp bij het meten van patiëntenervaringen

Het draait in de zorg uiteindelijk niet om de behandeling maar om de patiënt. Ervaart hij het resultaat van zijn behandeling als een verbetering van zijn gezondheid? Heeft hij minder pijn, kan hij weer lopen, met zijn kleinkinderen spelen, voelt hij zich beter? Dit wordt gemeten met speciale vragenlijsten en meetinstrumenten, de zogenoemde ‘patient reported outcome measures’ (PROMs). Het levert een belangrijke maat voor de kwaliteit van geleverde zorg. Om zorgpartijen te helpen bij het maken van PROMS heeft Zorginstituut Nederland samen met het Nivel een handreiking ontwikkeld.

Bron voor indicatoren van kwaliteit van zorg

Steeds vaker worden PROMs gebruikt bij het zichtbaar maken van de kwaliteit van zorg, zowel nationaal als internationaal. De door het Nivel en het Zorginstituut gepubliceerde handreiking PROMs bundelt de bestaande kennis over PROMs en maakt deze voor iedereen toegankelijk.

In de handreiking wordt uiteengezet waar aan gedacht moet worden bij de selectie, ontwikkeling/herziening van een PROM en meten met een PROM. De handreiking is voor een breed publiek is geschreven. Waar nodig wordt verwezen naar (wetenschappelijke) bronnen voor meer informatie. Voor informatie over de methodologie rond PROMs is het raadzaam experts te raadplegen.

De handreiking gaat vooral over PROMs als bron voor indicatoren van kwaliteit van zorg. Resultaten van metingen met PROMs kunnen inzicht geven in behandeluitkomsten en de prestaties van zorgaanbieders op dit gebied. Patiënten weten hierdoor beter wat ze kunnen verwachten van een behandeling en kunnen met behulp van deze resultaten een zorgaanbieder kiezen. Zorgaanbieders kunnen de gegevens gebruiken om er van te leren. Zorgverzekeraars kunnen de informatie gebruiken voor de zorginkoop.